Toen mijn man een drietal weken terug aanhaalde dat het tijd werd om een paar kilootjes kwijt te spelen en ik eigenlijk ook al een paar weken met een tweetal kilo teveel zat, besloot ik dat het tijd werd om de goede voornemens eindelijk eens in daden om te zetten. En voorlopig houden we het vol. Hoera voor onszelf!
Mijn twee kilo zijn er ondertussen al af en mijn dagelijkse zonde latte macchiato met stukje chocolade blijf ik behouden. Ik heb dat nodig, namelijk, ik beschouw het als mijn dagelijkse vijf minuten me-time. So please forgive me.

Een hele tijd terug las ik een artikel omtrent gezond eten. Dat we eigenlijk niks zouden mogen eten met meer dan vijf ingrediënten op de verpakking. Leek me heel logisch en naast “mager” eten probeer ik ook dat principe meer dan anders na te leven.

ad19978fd2cb310d42f2f2a47389d03e

Hoe pakken we het concreet aan? Eerst en vooral probeer ik ’s avonds de aardappelen weg te laten. We eten wat meer vis en alleen mager vlees. ’s Middags wordt de typische boterham-met-toespijs vervangen door een slaatje. Het moeilijkste vind ik vooral om genoeg afwisseling in ons menu te houden en het moet vooral ook lekker blijven natuurlijk. Omdat ik mij goed kan inbeelden dat wij niet de enigen zijn die hiermee bezig zijn, wou ik mijn voornaamste “kleine” vondsten (tot hier toe) even met jullie delen. Verwacht hier dus geen spectaculaire, zotte recepten want bij ons is topprioriteit, naast het gezonde aspect, ook nog altijd dat het snel moet gaan. En heel soms zit dat in de kleine dingen.

Ons simpele, lekkere slaatje:
* Gemengde sla, natuurlijk. Ik koop een verse slamix bij onze groetenwinkel. Makkelijker kan het niet.
* Kerstomaatjes. Veel minder snijwerk aan. Gewoon in twee en hup, bij de sla.
* Gekookt eitje. Ik kook er een aantal op voorhand.
* Ovengebakken kipfilet of tonijn uit blik.
* Salademix nootjes en rozijntjes.
Vond ik in onze groentenwinkel en geeft echt die extra touch. Gewoon uw pan goed warm laten worden, klein beetje van de mix erin en twee minuten later op uw slaatje strooien. Echt jummie.

WP_20150321_004
Olijfolie, peper en zout. Ik gebruik geen dressing. Plain and simple.

WP_20150306_001

 

Vis met een light tartaarsausje:
Dit gerecht maakte ik al twee keer. Een eerste keer met homemade fishsticks (gewoon kabeljauw met panko) en een tweede keer met zalm. Als groente koos ik voor groene asperges. Het tartaarsausje, dat trouwens even lekker smaakt als gewone tartaar, maakte ik zo:
* 100 g Griekse yoghurt
* klein beetje light mayonaise (een koffielepel ongeveer)
* 1 sjalotje
* platte peterselie
* bieslook
* 2 gekookte eitjes
* peper en zout
* paar druppeltjes citroensap

Eigenlijk moet je in je tartaar die stukjes nog hebben. Ik heb ze, hetzij minder want om tijd te sparen doe ik alles in een diepe beker en mix. Een “snelle” mix, zodat je toch nog wat het effect van de stukjes in je saus hebt maar je tijd niet moet verdoen aan je sjalotje fijnsnijden, peterselie fijnhakken, enz…

InstagramCapture_256ad675-db05-49a5-bd9d-f84aad0d1669

 

Nog tips of ideeën zijn altijd welkom!

Tags: , , , ,