Ik weet het… Jullie zijn allemaal razend benieuwd hoe het zit met het opruimen van mijn huis à la Marie Kondo… Eigenlijk wel goed. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat het toch wel een weekje stilgelegen heeft. Wegens het mooie weer, wegens Florians’ oorontsteking, Elisa’s operatie… Maar goed, dat is geen ramp, van Marie Kondo krijg je zes maanden de tijd om je huis op orde te krijgen. Ik ben er zeker van dat ik geen zes maanden nodig zal hebben. Toen ik mijn eerste post schreef over de Konmari-opruimmethode had ik enkel nog maar Elisa’s kleerkast aangepakt en had ik het boek bovendien nog niet volledig uit. Ondertussen wel en in huis is er ook nog één en ander gebeurd… Tijd voor een update dus!

Hoe ver staan we ondertussen?

1. Kledij

Volgens de Konmari-methode start je met kledij. Na het opruimen van de kledingkast van mijn dochter volgde nog die van mijn zoon (waar overigens stukken minder werk aan was) en dan die van ons! Nadat ik alles op een grote hoop had gegooid, zag ik het eerlijk gezegd even niet meer zitten. Maar het is helemaal goed gekomen. Het moeilijkste vond ik vooral om af en toe eens out of the box te denken. Want tenslotte ben je meestal al jaren gewoon dat je kledij zus en zo in je kast ligt en heb je nogal de neiging alles terug te leggen zoals het lag. Ik ben dus een paar keer op mijn bed gaan zitten, heb gekeken naar de ruimte die ik had en wat er terug in moest passen.

Voor (de mand mag je eigenlijk niet meerekenen want daar had ik al mijn t-shirts in geordend)

Voor (de mand mag je eigenlijk niet meerekenen want daar had ik al mijn t-shirts in geordend)

Na - zelfs mijn handtassen kregen nu een plaats in de kast.

Na – zelfs mijn handtassen kregen nu een plaats in de kast.

De ondergoed lade.

De ondergoed lade.

2. Boeken

Na de kledij ga je aan de slag met je boeken. Done:

IMG_3115

We hebben ook nog een aparte boekenkast, daar staan al onze leesboeken in. Dit zijn meer onze informatieve boeken zoals bijvoorbeeld kookboeken…

3. Papieren

Derde categorie: papieren… Hier is ook vooral weggooien de boodschap. Oude facturen, loonbrieven, VISA-afschriften… Dingen die je bewaart maar eigenlijk nooit nodig hebt. Done!

4. Allerlei

En dus ben ik nu aan de vierde categorie bezig: allerlei oftewel de rest van je spullen. Heel veel dus en ja, ik heb nog wat werk…

Welke tips haalde ik uit het boek?

1. Zorg dat je in één oogopslag ziet wat je hebt…

Deze tip hielp me vooral bij het herinrichten van kasten. Zorg dat, als je een kast opent, je dan in één oogopslag kan zien wat erin ligt. Zo voorkom je ook dat je dingen koopt die je eigenlijk al hebt of dat je vergeet dat je bepaalde dingen al liggen hebt.

2. Ruim op per categorie en niet per kamer

Terug naar het voorbeeld van de boekenkast. Mijn kookboeken stonden oorspronkelijk in mijn keukenkast maar eigenlijk gebruik ik ze niet erg veel. En zo kwam het dat mijn kookboeken belandden bij de rest van onze boeken en eigenlijk vind ik het ook veel beter zo.

Een tweede voorbeeld is deze kast:

WP_20150427_002

 

Alle dingen die in deze kast staan, zaten oorspronkelijk verspreid over de kasten in onze bureau en in onze dressoirkast beneden in de living. Door meer in categorieën te denken, werd deze plaats: de cadeautjes en feestjes-ruimte (om het kind een naam te geven). Helemaal bovenaan zitten bijvoorbeeld cadeautjes die wij op voorraad liggen hebben, daaronder twee dozen met tafeldecoratie voor feestjes en daar nog onder: cadeaupapier, plakband enzoverder.

3. Grondig opruimen en word ik hier blij van?

Marie Kondo legt er in haar boek nogal sterk de nadruk op om eerst grondig op te ruimen. Maar dan ook écht grondig. Als belangrijkste leidraad stel je jezelf bij alles wat je in huis hebt dus de vraag: word ik hier gelukkig van? Dat lijkt misschien vergezocht omdat je tenslotte van heel veel items in huis niet per se gelukkig wordt. Om nu misschien maar een onnozel voorbeeld te geven: van de borden die ik staan heb voor speciale gelegenheden word ik niet gelukkig. Ze zijn groot en lomp en ogen bovendien niet speciaal mooi. Heb ik ze weggegooid? Nee, natuurlijk niet. Maar ik hou het wel in mijn achterhoofd. Als ik ooit nieuwe borden koop dan zullen het er zeker moeten zijn waar ik wel blij van word.

Zo kon ik mij ook inhouden van nog kledij bij te kopen in het Roermond Outlet Shopping Center. Nog een voordeel van al dat opruimen is dat je echt wel beseft dat je van sommige dingen gewoon te veel hebt. Momenteel kan ik maar twee dingen opnoemen van kledij die ik écht nog nodig heb en dat is een blazer en een jeansbroek. Alle andere dingen die ik nu zou kopen, zouden alleen maar kleerkast-vulling zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen kledij meer ga kopen maar als ik in de toekomst iets bijkoop, gaat er ook iets weg in de plaats en moet ik er bovendien blij van worden. Gedaan met kopen om te kopen dus!

4. Schoendozen als opslagplaats

Onze schoenen stonden ook in een van de inbouwkasten van onze bureau. In hun oorspronkelijke schoendozen. Op stapels. Heel onhandig als je net het onderste paar nodig hebt. Ik heb er nu voor gekozen om ze uit te stallen. Op een schoenenrek in de kast. Ook weer een beetje tip 2: ik trek nu mijn kast open en ik zie in één oogopslag al onze schoenen staan. Heel handig. De lege schoendozen heb ik bovendien goed kunnen gebruiken als opslagplaats: om onderdelingen te maken in lades bijvoorbeeld. Maar ook een erg handige tip: een deksel van een schoendoos gebruiken als kruidenrek.

Netjes, toch? En die deksels van schoendozen tegenwoordig ogen dikwijls nog eens leuk ook.

Netjes, toch? En die deksels van schoendozen tegenwoordig ogen dikwijls nog eens leuk ook.

5. Etaleer gerust de inhoud van je kast.

Je kent dat wel: al de moeite die je doet om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat je dressoirkast mooi oogt. Waarom die streep niet doortrekken voor de inhoud van je kast? Een fantastische tip, vind ik zelf. Al kun je dit natuurlijk niet voor elke kast doen… Ik paste die tip bijvoorbeeld toe in een van onze bureaukasten: op de plank waar ik de foto-albums groepeerde, had ik namelijk nog heel wat plaats over en op een bepaald moment liep ik rond met één fotokader van baby Elisa waar ik niet direct een plaats voor vond. Tot ik dacht aan deze tip van Marie Kondo.

Het fotokader staat nu in de kast maar dat maakt het extra leuk als je de deur opentrekt.

Het fotokader staat nu in de kast maar dat maakt het extra leuk als je de deur opentrekt.

 

Tags: , , ,